Ruch Rozwijający W. Sherborne

Dzisiejszy zestaw ćwiczeń został opracowany na podstawie Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Ćwiczenia prowadzą do poznania siebie, świadomości własnego ciała w przestrzeni. Budują także relacje z drugą osobą i współpracę z nią, a przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa. Uczymy się słuchać i nazywać swoje części ciała, reagować na wypowiadane słowa.

ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE ŚWIADOMOŚĆ SCHEMATU CIAŁA WEDŁUG RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

1. MOJE – TWOJE

Dziecko i rodzic w parze, naprzeciwko siebie. Wykonują kolejno poszczególne czynności, przez cały czas mówiąc / nazywając czynność. Rozpoczyna dorosły mówiąc:

  • Kładę rękę na swojej głowie, a teraz na Twojej głowie
  • Pokazuję palcem swoje czoło, a potem Twoje czoło
  • Mrugam do Ciebie jednym okiem
  • Dotykam swojego nosa i Twojego nosa
  • Chwytam się za swoje ucho, a teraz za Twoje ucho
  • Poklepuję swoje kolano, a potem Twoje kolano
  • Klepię się po swoim brzuchu
  • Poprawiam swoją fryzurę

 

2. SPYCHACZ

DOROSŁY: siedzi na podłodze
DZIECKO: siedzi w rozkroku na podłodze, plecami do dorosłego

RUCH: dorosły przesuwa dziecka po podłodze, odpychając się rękami i nogami; nie odrywamy pośladków od podłoża. Wyznaczcie wspólnie obszar / linie, za która należy przepchnąć przeciwnika. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról.

3. ODKLEJANIE

DORSOŁY: dorosły w klęku obok dziecka, na podłodze
DZIECKO: leży na plecach, całym ciałem „przyklejone do podłogi”

RUCH: dorosły próbuje podnieść / „odkleić” pojedyncze części ciała dziecka. Dziecko próbuje cały czas być w tym samym położeniu.

Nazywamy części ciała, które „odklejamy” np. : „Próbuje odkleić Twoją prawą rękę”

To samo ćwiczenie można wykonać w leżeniu na brzuchu. Uważajmy przy odklejaniu głowy. Zamieńcie się rolami – dziecko odkleja dorosłego.