Cwiczenia na postwę ciała

ćwiczenia na postawę ciała

Postawa ciała dziecka jest kluczowym elementem jego rozwoju. Na co dzień jest regulowana przez nasze nawykowe pozycje, wykonywane czynności i rodzaj aktywności. Podczas obowiązkowego pobytu w domu warto poświęcić kilka minut dziennie na wykonanie prostych ćwiczeń w celu poprawy naszej postury. Oto propozycje wybrane na dziś:
1. „RAKI”
Przyjmujemy pozycję „raka” – ustawiamy się w podporze tyłem, z palcami dłoni skierowanymi w stronę stóp, z ugiętymi nogami oraz z wysoko uniesionymi biodrami (najlepiej na wysokości kolan). W ten sposób poruszamy się zarówno w przód, jak i w tył. Możemy modyfikować tą zabawę organizując wyścig raków lub grając w „rakową piłkę nożną”. Należy zwrócić uwagę, by podczas zabawy biodra dziecka uniesione były na wysokość kolan a barki nie wysuwały się do przodu.
CEL ĆWICZENIA:
 odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia,
 rozciągamy mięśnie piersiowe
 wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające łopatki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym

2. „BOCIANY”
Stajemy razem z dzieckiem w postawie skorygowanej: głowa w przedłużeniu kręgosłupa, barki cofnięte i luźno opuszczone, łopatki lekko ściągnięte, brzuch napięty, nogi rozstawione na szerokość bioder, kolana wyprostowane (przyjmowania takiej pozycji możemy nauczyć dziecko początkowo przy ścianie). Wspinamy się na palce, prostujemy ramiona i unosimy je w bok ( do wysokości barków). Na sygnał, zaczynamy chodzić jak bociany – wysoko unosząc kolana oraz wykonujemy powolne ruchy ramion w górę i w dół – jak bocian skrzydłami. Pamiętamy przy tym, aby plecy były cały czas wyprostowane, a głowa trzymana wysoko.
CEL ĆWICZENIA:
 nawyk przyjmowania prawidłowej postawy ciała

3. KOTEK
Ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.
CEL ĆWICZENIA:
 odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia,
 rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe
 wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki

4. KUKUŁKA
Siadamy razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym („po turecku”), z rękami ułożonymi w “skrzydełka” czyli dłońmi uniesionymi na wysokość barków, zgiętymi łokciami i ściągniętymi łopatkami. Pod pupę podkładamy poduszkę lub złożony koc tak, żeby pośladki były na wysokości kolan. Pilnujemy, by plecy były cały czas proste. Na umówiony sygnał, zaczynamy udawać kukułki wychodzące z zegara. Mówiąc „kuku”, wysuwamy głowę do przodu a następnie maksymalnie ją cofamy. Ruch wykonujemy samą głową, tułów powinien zostać nieruchomy. Należy zwrócić uwagę, aby głowa pozostawała dłużej w pozycji cofniętej oraz by przez całe ćwiczenie była ustawiona prosto.
CEL ĆWICZENIA:
 nawyk prawidłowego ustawienia głowy,
 dbamy o fizjologiczne wygięcie kręgosłupa szyjnego
 wzmacniamy mięśnie ściągające łopatki.