ĆWICZENIA NA POSTAWĘ CIAŁA - CZĘŚĆ II

ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ DZIECKA CZ.II
1. ŁAPKI
Dobieramy się w parę. Kładziemy się na brzuchu z buzią zwróconą do siebie, w odległości około 0,5 metra (jeżeli leżenie w tej pozycji będzie powodowało ból kręgosłupa, to możemy podłożyć pod miednicę poduszkę, aby zmniejszyć nieco wygięcie w odcinku lędźwiowym). Wyciągamy przed siebie uniesione nad podłogę ramiona, dłonie dziecka zwrócone są do góry a nasze do dołu nad rękami dziecka. Dziecko stara się szybkim ruchem przenieść swoje ręce nad nasze i lekko nas klepnąć w ręce z góry. My w tym czasie próbujemy szybko cofnąć ręce, uniemożliwiając dziecku trafienie.
CEL ĆWICZENIA:
 odciążamy kręgosłup od obciążenia osiowego,
 wzmacniamy mięśnie karku,
 wzmacniamy mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

2. WYŚCIG WIELBŁĄDÓW
Wyznaczamy linię startu i mety. Siadamy na linii startu tyłem do wyznaczonej trasy wyścigu, w pozycji siadu prostego z podparciem rękami z tyłu (ręce zwrócone palcami ku tyłowi, łopatki ściągnięte, plecy proste). Na sygnał startu, przyjmujemy pozycję na czworakach ( prostujemy ręce oraz nogi i unosimy biodra w górę ) i w ten sposób biegniemy do mety. Wyścig możemy dowolnie utrudniać, na przykład kładąc na trasie przeszkody do ominięcia lub turlając piłkę.
CEL ĆWICZENIA:
 rozciągamy mięśnie prostownika grzbietu w odcinku lędźwiowym,
 rozciągamy mięśnie czworoboczne lędźwi,
 rozciągamy mięśnie kulszowo-goleniowe.

3. BEZRADNE ŻUCZKI
Przyjmujemy pozycję klęku podpartego. Zaczynamy „marsz żuczków” – chodzimy na czworakach w podobny sposób, jak w „skradającym się kotku”, z zostawianiem wyprostowanej nogi z tyłu. Na hasło „bezradne żuczki” kładziemy się na plecach i naśladujemy rękami i nogami ruchy żuczka przewróconego na grzbiet. Staramy się nie odrywać barków od podłogi. Następnie na hasło „żuczki odpoczywają”, kładziemy ręce i nogi na podłodze i odpoczywamy.
CEL ĆWICZENIA:
 wzmacniamy mięśnie brzucha,
 rozciągamy mięśnie biodrowo-lędźwiowe,
 odciążamy kręgosłup od obciążenia osiowego.

4. WRZUĆ PIŁKĘ DO BRAMKI
Do tej zabawy potrzebujemy piłkę. Jedno z nas jest „piłkarzem” a drugie “bramką”. Piłkarz kładzie się na brzuchu, ze złączonymi i wyprostowanymi nogami, głową w stronę drugiej osoby. Bramka ustawia się bokiem do piłkarza w podporze tyłem, z dłońmi skierowanymi palcami w stronę stóp, ściągniętymi łopatkami i biodrami uniesionymi na wysokość kolan. Piłkarz stara się trafić do bramki piłką. Po kilku rzutach zamieniamy się miejscami. Zabawę tę można modyfikować – „bramka” może utrudniać zadanie „piłkarzowi” i przesuwać się w przód lub w tył. Ważne jest, aby podczas tej zabawy pilnować prawidłowego utrzymania pozycji.
CEL ĆWICZENIA:
 wzmacniamy mięśnie pośladkowe, mięśnie ściągające pośladki i mięśnie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym,
 odciążamy kręgosłup od osiowego obciążenia.