Wiosenny wiatr

1. Przeczytaj z dzieckiem wiersz  Krzysztofa Rogulskiego pt. "Wietrzyk":

Wleciał wietrzyk do ogrodu
Dla zabawy, bez powodu.
A tak ciągle ćwicząc loty
Lubił robić przy tym psoty:
To poderwał liść z trawnika,
To zdmuchnął piasek z chodnika,
Zajrzał także do psiej budy
I wywiał z niej wszystkie brudy.
Zajrzał także do altanki,
A w oknie dotknął firanki.
I do studni zajrzał także,
I do oczka wodnego... a jakże!
I obejrzał wszystkie drzewa,
Słuchał jak skowronek śpiewa,
Latał między żywopłotem,
Później nad drewnianym płotem,
Z nieba czarne chmur przegnał,
A na koniec się pożegnał.

Porozmawiajcie o tym, co robił wietrzyk i gdzie zajrzał.

Spójrzcie przez okno, czy dostrzegacie gdzieś wiatr? Może wygina gałązki drzewom, pomaga fruwać liściom i motylkom.

2. W tym tygodniu zapraszam do obserwacji pogody i zapisywania jej. Utrwalamy dni tygodnia i zjawiska atmosferyczne, pojęcia dziś, wczoraj i jutro. W mailu wysyłam proponowaną do tego kartę pracy ze znakami PCS.

3. Teraz zrobimy kilka ćwiczeń oddechowych: Zamieniamy się w wiosnenny wiatr, nabieramy powiatrze nosem i delikatnie dmuchamy przez usta ułożone jak do głoski U.  Możemy tak dmuchać na dłoń (czy czujecie wiatr na skórze?), na waciki, inne lekkie przedmioty. A pamiętacie nasze zabawy w dmuchanie bąbelków do wody?  Przypominam:

https://drive.google.com/open?id=1c4EUPBnoiHvVdWQpbCnqw-t4fRsfGaAH

Oto kilka innych pomysłów do wykorzystania:

Zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech

  • Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi
  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem
  • Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
  • Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
  • Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni
  • Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości)
  • Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków
  • Nadmuchiwanie balonika
  • Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
  • Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody
  • Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami
  • Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
  • Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.
  • Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa
  • Naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI

 

4. Starsze dzieci zapraszam do obejrzenia filmu pt. Skąd się bierze wiatr?

https://www.youtube.com/watch?v=DPlcLAPp2T0

https://www.youtube.com/watch?v=ltrD-yuNDgA