Zadania z Mikołajem

Dzisiejsze zajęcia mają na celu skupianie uwagi wzrokowej i słuchowej na zadaniu, rozwijaniu słuchania ze zrozumieniem, rozpoznawanie kolorów, rozumienie poleceń oraz przede wszystkim organizacji pracy według schematu/planu. Przygotowujemy dziecko do samodzielnej pracy szkolnej.

Przebieg:

1. Powiedz dziecku: Rozpoczynamy zadanie. Będziemy czytać, kolorować i odpowiadać na pytania. Przygotuj razem z dzieckiem miejsce pracy i potrzebne rzeczy: wydrukowany obrazek Mikołaja, czytankę oraz kredki.

Przeczytaj dziecku czytankę :

 

Mikołaj

Mikołaj to grubszy starszy pan z siwą brodą.

Mikołaj obdarowuje wszystkich prezentami.

Mikołaj obecnie mieszka w Laponii.

Ubiera się na czerwono. Ma czerwoną czapkę z białym pomponem i białym obszyciem; czerwony płaszcz z białymi obszyciami; czerwone rękawice; czerwone spodnie, czarny pasek i czarne kozaki.

Nosi brązowy worek pełen prezentów.

Za Mikołajem rośnie zielona choinka.

Mikołaj jeździ saniami, które ciągną renifery.

 

  • Powiedz: Chcemy pokolorować obrazek. Jakich czterech kredek potrzebujemy? 
    Jeśli dziecko nie wie jakich kredek użyć to powtórz na głos właściwą odpowiedź. Potem pomóż znaleźć czerwoną, brązową, czarną i zieloną kredkę. Zabierz pudełko z kredkami.

  • Powiedz: Pokolorujemy ubranie Mikołaja na czerwono: czapkę płaszcz, rękawiczki i spodnie. Worek będzie brązowy. Pasek i kozaki Mikołaja są czarne a choinka zielona. Na jaki kolor pokolorujemy ubrania Mikołaja?

  • Powiedz: Terazpokoloruj ubranie Mikołaja na czerwono. Powtarzaj słowa czerwone ubranie Mikołaja najczęściej jak to możliwe.

  • Pokoloruj ubranie Mikołaja na czerwono: zacznijcie od góry: najpierw czapka na czerwono – bez białego wełnianego obszycia, następnie płaszcz na czerwono – bez białego wełnianego obszycia, później rękawice i na końcu – na czerwono, spodnie.

  • Następnie powiedz: Na jaki kolor pokolorujesz pasek i kozaki Mikołaja?Spójrzmy do czytanki dla przypomnienia.

  • Powiedz: Pokoloruj pasek i kozaki Mikołaja na czarno. Upewnij się, że dziecko koloruje tylko pasek i kozaki na czarno. Powtarzaj słowa czarny pasek, czarne kozaki  najczęściej jak to możliwe.

  • Na jaki kolor pokolorujemy worek MikołajaSpójrzmy do czytanki dla przypomnienia. Powtórz to pytanie kilka razy i daj czas na odpowiedź dziecku.

  • Powiedz: Pokoloruj worek na brązowo. Powtarzaj: brązowy worek.

  • Na jaki kolor pokolorujemy choinkę? Spójrzmy do czytanki? Przeczytaj dziecku odpowiedni fragment.

  • Następnie powiedz: Pokoloruj na zielono choinkę. Na zielono.

  • Po pokolorowaniu zabierzcie kredki do pudełka.

Druga część zadania z Mikołajem.

  • Zadaj pytania do tekstu. Pozwól aby dziecko odpowiadało pełnymi zdaniami. Jeżeli odpowie źle, przy każdym pytaniu kieruj go do ponownego przeczytania tekstu.  
    1. Czy Mikołaj jest chudy? 2. W jakim kolorze nosi ubrania? 3. Gdzie obecnie mieszka Mikołaj? 4. Jakiego koloru ma worek? 5. Co robi Mikołaj? 6. Czym jeździ Mikołaj?

  • Zadaj ponownie te same pytania, ale w przypadkowej kolejności. Pozwól odpowiedzieć pełnym zdaniem. Daj dziecku potrzebny czas na odpowiedź a jeśli nie jest w stanie odpowiedz za niego.
    1. Jakiego koloru Mikołaj ma worek? 2. W jakim kolorze nosi ubrania? 3. Czy Mikołaj jest chudy? 4. Gdzie obecnie mieszka Mikołaj? 5. Czym jeździ Mikołaj? 6.Co robi Mikołaj?

  • Powiedz dziecku: To koniec zadania. Odłóż wszystkie przybory na miejsce. Pochwal go za zaangażowanie i efekt pracy, np. pokolorowany rysunek przywieś w widocznym miejscu (lodówka, korkowa tablica).