Ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcję słuchową

Percepcja słuchowa

Dźwięki dochodzące z otoczenia:

  • Rozpoznawanie odgłosów zwierząt: kwakania kaczki, gdakania kury, gęgania gęsi, gulgotu indyka, rżenia konia.
  • Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia.
  • Naśladowanie odgłosów zwierząt (szczekania, piania, muczenia).
  • Tworzenie szeregu dźwięków wydawanych przez różne zwierzęta.
  • Naśladowanie ruchu narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków).
  • przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia (np. ile razy zakukała kukułka, ile grzmotów słychać podczas burzy).
  • Określenie rodzaju dźwięków i czynności, które sygnalizują.
  • Rozpoznawanie dźwięków według różnych cech, np. ciche głośne.
  • Rozpoznawanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów (karetki pogotowia, policji, straży pożarnej, samolotu), urządzeń elektrycznych (domofonu, robota kuchennego, wiertarki, młynka do kawy, piły elektrycznej, suszarki, krajalnicy, odkurzacza), zwierząt.
  • Identyfikowanie za pomocą słuchu czynności ze słyszanym dźwiękiem.
  • Wysłuchiwanie zmian w tempie i natężeniu wydawanych lub słyszanych dźwięków.
  • Zapamiętywanie sekwencji dźwięków różnego rodzaju.
  • Opisywanie słyszanych dźwięków za pomocą porównań, np. wiatr jest silny jak..., piorun jest szybki jak...
  • Zapisywanie słyszanej struktury za pomocą symboli (kółek, kresek).
  • Rozpoznawanie ciągłości dźwięków: ciągłe długie --------, krótkie--, przerywane - - - -.
  • Rysowanie kresek zgodnie z długością usłyszanego dźwięku, np. długi--------, krótki--.
  • Graficzne przedstawianie długości dźwięków, np. ustawianie klocków, patyczków zgodnie z usłyszanymi uderzeniami: III I IIII II.
  • Odtwarzanie dźwiękowe układów przestrzennych, np. klocki leżą przed dzieckiem w taki sposób: D D D lub D D D D D D; dziecko widząc taki układ, wystukuje rytm.
  • Kojarzenie i wyszukiwanie słyszanych lub obserwowanych struktur wzrokowych.