Kwiecień- Miesiącem wiedzy o Autyźmie
Światowy Dzień Autyzmu
2 kwiecień 2020
Autyzm to trwające całe życie zaburzenie rozwojowe, które ma wpływ na umiejętności społeczne, komunikacyjne oraz na zachowanie.
Zespół Aspergerajest formą autyzmu, w której pacjent ma trudności we wszystkich głównych obszarach, ale nie ma trudności w uczeniu się ani opóźnienia mowy.
Autyzm atypowy jest formą autyzmu, w której pacjent nie ma trudności we wszystkich głównych obszarach. Zaburzenie to może nie zostać zauważone do ukończenia przez dziecko trzeciego roku życia.Niektórzy ludzie wolą pojęcie „problem ze spektrum autyzmu” (ang. autism spectrum condition, ASC) niż słowo „zaburzenie”.
Wczesne oznaki autyzmu u małych dzieci:
Lp. |
Zachowanie |
Czas występowania |
1. |
Brak reakcji na własne imię |
1. rok życia |
2. |
Brak wskazywania |
1. rok życia |
3. |
Brak empatycznego reagowania |
20. miesiąc życia |
4. |
Ignorowanie ludzi |
2. rok życia |
5. |
Nieinteresowanie się dziećmi |
2. rok życia |
6. |
Preferowanie samotności |
2. rok życia |
7. |
Ubogi repertuar zachowań w toku interakcji |
1./2. rok życia |
8. |
Niewyciąganie rąk do ludzi |
1./2. rok życia |
9. |
Nieuśmiechanie się w sytuacjach społecznych |
2. rok życia |
10. |
Brak kontaktu wzrokowego |
1./2. rok życia |
11. |
Brak adekwatnej mimiki (wyrażanie emocji) |
1./2. rok życia |
12. |
Brak właściwej gestykulacji i wyrażania emocji za pomocą postawy |
2. rok życia |
13. |
Nietypowe pozy |
2. rok życia |
14. |
Brak naśladowania |
20. miesiąc życia |
15. |
Pasywność, bierność |
2. rok życia |
16. |
Hypotonia |
2. rok życia |
17. |
Rozproszona uwaga |
2. rok życia |
18. |
Nieposzukiwanie kontaktu z innymi osobami w celu dzielenia się z nimi swoimi emocjami (np. radością) |
2. rok życia |
19. |
Nieposzukiwanie pocieszenia i nieoferowanie go |
3. rok życia |
20. |
Krótki czas patrzenia na ludzi |
12. miesiąc życia |
21. |
Niezdolność do ukierunkowania uwagi innych osób |
2./3. rok życia |
Jadwiga Kowalczyk
logopeda