Integruś styczeń luty 2021

PUBLICZNE PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE NR 40
W LUBLINIE

 Integruś

Smerfy* Biedronki *Misie *Słoneczka*
Wesołe Duszki

styczeń/luty 2021

Witamy!!! W tym numerze dowiecie się, co robiły przedszkolaki podczas zimowych miesięcy w przedszkolu oraz jak wzmacniać podczas zabaw z dzieckiem sprawność rąk. Zapraszamy!!!


*Tradycyjnie nasi przedszkolni artyści udzielali się w konkursach plastycznych i muzycznych:

1. „Lublin w legendach”
2. „Dobry i zły bohater”
3. „W karnawale same bale”
4. „Zamiast surfować po Internecie, zrób coś fajnego w realnym świecie”
5. „Alfabet sensoryczny”
6. „Kartka na Dzień Kobiet”
7. VII edycji Konkursu Kolęd i Pastorałek „Hej kolęda, kolęda – Bożonarodzeniowe granie i śpiewanie”, gdzie Patrycja M. z grupy „Słoneczka” zdobyła I miejsce w kategorii „Soliści”. Serdecznie gratulujemy wygranej!!!!


Wydarzenia

* 21 - 22 stycznia Dzień Babci i Dziadka – Z powodu pandemii i braku możliwości osobistego spotkania się z seniorami w przedszkolu wszystkie grupy nagrywały występy, które potem udostępniały drogą elektroniczną swoim Babciom i Dziadkom. Dzieci przygotowywały także własnoręcznie różne prezenty, laurki i inne niespodzianki aby wyrazić swą miłość i wdzięczność Dziadkom.

*11 lutego odbyła się w przedszkolu dyskoteka karnawałowa. Najpierw dzieci z pomocą rodziców przygotowywały w domach stroje karnawałowo-dyskotekowe. Wspólnie z paniami ozdabiały sale serpentynami, wstążkami z bibuły, balonami i innymi ozdobami a potem bawiły się przy muzyce i poczęstunku w swojej sali. Ponieważ tego dnia przypadał też „Tłusty czwartek” więc był to bardzo słodki koniec karnawału. Zabawa była niezwykle udana i nie możemy doczekać się już kolejnej!!!


Terapia ręki w przedszkolu

Precyzyjne ruchy rąk należą do najbardziej skomplikowanych ruchów. Korzystamy z nich codziennie podczas wykonywania wielu różnych czynności samoobsługowych, rysowania, pisania a także szeroko pojętej komunikacji.
Najważniejszym zadaniem, jakim od początku życia dziecka spełniają jego ręce, jest poznawanie świata. To dzięki nim dziecko najpierw dotyka i manipuluje niespecyficznie wszystkim, co jest w stanie chwycić, po to, by w miarę rozwoju zamienić to na manipulację specyficzną i zdobywanie wiedzy na temat otaczających przedmiotów. Jeżeli dziecko nie ma tej możliwości, zubaża to automatycznie jego rozwój poznawczy.
Ręce pełnią olbrzymią rolę w samoobsłudze. Czynności samoobsługowe jednocześnie rozwijają motorykę małą dziecka a zachęcanie dziecka od najmłodszych lat do samodzielności jest jedną z podstaw jego rozwoju. Gdy dziecko ma trudności w obrębie sprawności dłoni i palców, może wyrażać niechęć do samodzielnego ubierania i rozbierania. Jeśli nie zmieni się tego w trakcie terapii, dziecko nie ma możliwości ćwiczenia dojrzalszych chwytów, umiejętności współpracy obu rąk, a co za tym idzie w przyszłości może mieć problemy z czynnościami grafomotorycznymi i umiejętnościami szkolnymi, a także z funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalno-społecznym.
Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Podczas zajęć wykorzystuje się ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową całej kończyny górnej dziecka, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu, koordynację pomiędzy dłońmi oraz doskonalenie czynności samoobsługi. W późniejszym czasie obejmuje też naukę pisania.


Kiedy warto rozpocząć ćwiczenia?
Gdy dziecko nie podejmuje takich czynności jak:
• malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych elementów;
• Gdy denerwuje się, szybko się męczy w trakcie ćwiczeń grafomotorycznych;
• Wykazuje problemy z koordynacją obu rąk w trakcie jedzenia, sprzątania;
• Nie podejmuje lub ma trudności w wykonywaniu czynności samoobsługowych (zapinanie, sznurowanie);
• Widoczne jest obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
• Czynności związane z motoryką małą wykonuje niedbale, za szybko lub za wolno;
• Preferuje silny ucisk dłoni, zbyt mocno trzyma za rękę, ściska lub uderza palcami o przedmioty, często siada na swoich dłoniach, zgniata delikatne przedmioty;
• Wykazuje zbyt lekki chwyt kredki, ma problemy z podnoszeniem cięższych przedmiotów;
• Ma nieprawidłową postawę ciała.


Co mogę zrobić? Jak pomóc dziecku?
Wielką pomocą będą ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową, przedramiona, nadgarstki a także poprawiające stabilizację i czucie głębokie. Należy nie zapominać o ćwiczeniach ruchów precyzyjnych, nauce trzymania narzędzia pisarskiego oraz wszelkiego rodzaju ćwiczeniach graficznych. Można proponować zabawy polegające na:
• Czołganiu się po różnych fakturach (podłoga, dywan, koc, trawa, piasek).
• Dotykaniu rękami różnych materiałów: gładkich, szorstkich, miękkich, twardych, drewnianych, plastikowych, metalowych, szklanych, wełnianych..itp.
• Rzucaniu piłki (do celu i nie tylko).
• Turlaniu piłki po podłodze (Kręgle).
• Obroty rąk i wymachy - duże ruchy przechodzące w coraz mniejsze (dziecko może trzymać w ręku tasiemkę, pasek bibuły) Początkowo ruchy oburącz, następnie naprzemienne.
• Ugniataniu papieru, gąbki, miękkiej piłeczki, maskotki.
• Zabawy z gliną, ciastoliną, masą solną.
• Przesypywanie ryżu, kaszy, grochu z miski do miski. Wybieranie z kaszy za pomocą łyżki kolorowych guzików, piłeczek.
• Darcie gazet na kawałki.
• Perforowanie papieru szpilką.
• Malowanie farbami za pomocą palców.
• Budowanie z klocków budowli.


Życzymy miłej zabawy z dzieckiem
i sprawnych rączek!!!