INFORMACJE

Drodzy Rodzice przedszkolaków z grupy „Wesołe Duszki”
Tematyka bieżącego tygodnia to „Marcowa pogoda”. Możemy:
- Wymieniać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wczesnej wiosny, wskazywać je na symbolicznych rysunkach (słońce, lekkie zachmurzenie, całkowite zachmurzenie, wiatr, opady deszczu, opady śniegu, burza);
- Wyjaśniać przysłowie „W marcu jak w garncu”;
- Wykonać kalendarz pogody oraz zaznaczać jaka była pogoda w danym dniu;
- Wnioskować na podstawie zabaw badawczych z wykorzystaniem wody:
* Zabawa badawcza „Co pływa, co tonie?”
* Zabawa „Jak powstają chmury?”

Wszystkie treści dydaktyczne zrealizowane zostaną przez nas po powrocie do przedszkola, wymagają one znajomości metodyki wychowania przedszkolnego. Jednak są rzeczy, które proponujemy Państwu wykonać razem z dziećmi w domu, chociażby po to, aby kreatywnie spędzić czas, np. doświadczenia z wodą.  Życzymy Państwu i naszym "Wesołym Duszkom" duuużo zdrowia i pogody ducha. Do zobaczenia jak najszybciej.

Nauczycielki


DOŚWIADCZENIE ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”
•Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek itp. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty -omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.
•Następnie rodzic prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny - dzieci obserwują co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza (tworzy z niej łódkę) i kładzie na wodzie - plastelina nie tonie. Dzieci wyciągają wnioski dlaczego tak się dzieje.
•Na koniec rodzic napełnia szklankę wodą po brzegi. Prosi dzieci, by poczekały, aż woda będzie całkiem nieruchoma. Przy pomocy pincety chwytają igłę i trzymają ją poziomo. Bardzo powoli i ostrożnie umieszczają igłę na wodzie (igła musi być idealnie poziomo, jeśli któryś jej koniec zanurzy się w wodzie - zatonie). Igła nie tonie, tylko unosi się na powierzchni. Dlaczego?
WYJAŚNIENIE: Na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej błony. Dzieje się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa siła nazywana napięciem powierzchniowym.

DOŚWIADCZENIE „JAK POWSTAJĄ CHMURY?”
Pomoce:
- czajnik z wrzącą wodą
- kostki lodu
- talerz
Przebieg doświadczenia:
• Rodzic przelewa wodę do szklanego naczynia
• Wspólnie z dzieckiem układa na talerzu kostki lodu
• Dziecko ustawia talerz z lodem na szklanym naczyniu
• Obserwują w ciemnej łazience jak para wodna stykając się z chłodnym powietrzem tworzy chmury