Zabawa w sklep

Propozycje zabaw matematycznych z dziećmi:

1. Wspólne wykonanie monet o nominałach 1zł i 2zł z pomocą Rodziców.
Potrzebne będą: kartka papieru, nakrętka po mleku (lub coś innego do odrysowania niewielkiego koła), nożyczki, ołówek, kredki.

Będziemy wykonywać monety trochę większe o rzeczywistych, łatwiej będzie się można nimi posługiwać podczas zabawy w sklep.
Najpierw Rodzic odrysowuje na papierze ołówkiem 10 kółek z dużymi odstępami. Kółka nie mogą się dotykać.
Zaznaczamy cyfry 1 lub 2 na monetach. Sugeruję wykonanie większej ilości monet 1 złotowych i tylko kilku 2zł. Tak powstaje karta pracy dla dziecka.

2. Następnie dziecko ćwiczy pisanie po śladzie - poprawia zaznaczone koła ciemniejszą kredką.
Może też poprawić kontury cyfr (praca dla chętnych). Jeśli nie chce - robi to Rodzic.

3. Dziecko koloruje monety 2zł na żółto. 
Rodzice wycinają monety. (Dzieci nie potrafią jeszcze wycinać po kole, jedynie po liniach prostych).

4.  Teraz możemy bawić się w sklep z różnymi artykułami (np. sklep z zabawkami).
Ustalamy kto będzie sprzedawcą i klientem. 

Przypominamy dziecku o używaniu ważnych słów w sklepie:
- Dzień dobry.
- Poproszę...
- Proszę.
- Dziękuję.
- Przepraszam, ile kosztuje...?
- Ile płacę?
- Proszę / Dziękuję.
- Do widzenia.

Można (i należy) zamieniać się rolami sprzedawcy i kupującego. Można do zabawy zaprosić całą rodzinę.
Wskazówka: 
1. Na początku ceny wszystkich produktów w sklepie wynoszą 1 zł.
Dziecko może kupić kilka zabawek i z pewnością będzie potrzebować pomocy Rodziców przy dodawaniu w pamięci (Ile płacę?) oraz przy dobieraniu odpowiednich monet.
2. Artykuły mogą kosztować 1zł lub 2zł. (wersja trudniejsza)
3. Artykuły mogą kosztować 1zł, 2zł lub 3zł. (wersja najtrudniejsza)
4. Ceny artykułów zawsze wyrażamy w pełnych złotych (bez groszy!!!- grosze to działania na ułamkach, zdecydowanie za trudne dla przedszkolaków). Coraz wyższe ceny warto ustalać dopiero, gdy dziecko swobodnie radzi sobie z zakupami w niższych cenach. Pamiętajmy, że dziecko bedzie dokonywało obliczń w pamięci a zbyt duże liczby mogą je zniechęcić. Lepiej przez kilka dni bawić się wersją najprosztszą, niż zbyt szybko zniechęcić dziecko. 

Życzymy miłej zabawy!!!