W świecie książek...


1.”Pociąg z bajkami” - zabawa naśladowcza dla całej rodziny.

 

Cała rodzina ustawia się w pociąg. Mama /Tata prowadzi. Pociąg porusza się przez chwilę, zatrzymuje się i Mama woła: Stacja „Bajkowo”!. Na kolejnych stacjach wysiadają postaci z bajek znane dzieciom i poruszają się w charakterystyczny dla siebie sposób. Mama mówi: Wysiadają:

 

- wilki z bajki o Czerwonym Kapturku –dzieci naśladują ruchy skradającego się wilka,
- olbrzymy i lilipuci z książki o Guliwerze –dzieci chodzą we wspięciu i w przysiadzie,
- łabędzie z bajki o Brzydkim Kaczątku- dzieci biegają z szeroko rozłożonymi ramionami,
- pajacyki z bajki o Pinokiu- dzieci podskakują jak pajace.

 

2. „Moja zakładka do książki”– praca plastyczno- techniczna. Tworzenie własnych wzorów i dobieranie kolorów.

 

potrzebne będą: arkusz z bloku technicznego (może być kolorowy) lub inny ładny kawałek sztywnego papieru, nożyczki, klej, elementy dekoracyjne np. naklejki, wycięte kawałki plastikowej torebki na prezenty ,piórka itp. a także flamastry, klej z brokatem, kredki, kawałek wstążeczki ( możemy wykorzystać do stworzenia zakładek wszystkie papierowe i ozdobne elementy, jakie mamy w domu ).

 

Jak wykonać zakładkę:

 

1.Rodzic wycina długi pasek z arkusza papieru.
2. Dziecko smaruje pasek klejem i składa go na pół, aby uzyskać sztywną zakładkę.
3. Ozdabiamy zakładkę według własnego pomysłu.
4. Zakładka gotowa ! Teraz wystarczy poczekać na jej wyschnięcie i cieszyć się z jej używania !

 

3.„Książki”- zabawa dydaktyczna.

Rodzic układa w szeregu 5 książek – dziecko liczy książki i określa ich liczbę liczebnikiem. Następnie opisuje, co jest na kolejnych okładkach książki, np. na pierwszej Kubuś Puchatek, na drugiej Śpiąca Królewna, na trzeciej Roszpunka, na czwartej…, na piątej… ( najlepiej do zabawy użyć ulubionych książek dziecka ). Następnie Rodzic pyta:

- Co jest na okładce trzeciej /piątej książki ?
- Na której okładce jest Kubuś Puchatek ?

Dziecko zasłania oczy dłońmi, a Rodzic chowa jedną książkę. Po odsłonięciu oczu dziecko określa, która z kolei książka zniknęła i co na jej okładce było.

 

4.”Bajkowa zgadywanka”- słuchanie wiersza Doroty Gellner.


Rodzic recytuje wiersz a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy:

„Bajkowa zgadywanka”Dorota Gellner

Jeździ kareta po świecie.
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki?.......
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio.......
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jaś i ........
Uwaga! Oj , uwaga! To przecież Baba .........
Koło lalki i misia stoi Sierotka ......
Pomiędzy walizkami dziewczynka z ......
A tam gdzie, największy tłok, zgrzyta zębami ......
Ciekawe, czy już wiecie , kto ukrył się w karecie?

 

5. „Porządki w kąciku z książkami”- zabawy matematyczne. Klasyfikowanie książek. Porównywanie liczebności zbiorów.


Dziecko wyjmuje wraz z Rodzicem wszystkie książki z domowej biblioteczki, ogląda je i zastanawia się, jak je uporządkować. Można to zrobić według różnych kryteriów, np.:


- rodzaju okładki ( okładka miękka i twarda ),
- wielkości ( małe, średnie i duże ),
- grubości ( cienkie, grube ),
- tematyki ( o zwierzętach, o roślinach, o ludziach ),
- sposobu pisania ( proza, poezja ),,
- ilustrowania ( bez ilustracji lub z ilustracjami, a te ostatnie na ilustracje kolorowe i czarnobiałe).
Podczas układania książek używamy określeń: wyżej, niżej, nad, pod, między.


Warto również próbować policzyć książki w tworzonych grupach i porównywać, których książek jest więcej, mniej i o ile więcej, mniej.

 

Miłej zabawy!