Lato tuż, tuż...


1.„Zabawa piesków na łące”- zabawa z czworakowaniem.


Dziecko- piesek chodzi na czworakach. Na hasło: Pieski chodzą po wysokiej trawie!- dziecko unosi wysoko ręce i nogi podczas czworakowania. Na hasło: Pieski gonią motylka! – biegnie ostrożnie. Na hasło: Pieski tarzają się po trawie!- dziecko w leżeniu na plecach porusza rękami i nogami.

 

2. „Psotny wiatr”- ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wiersza Joanny Wasilewskiej.


Dziecko wypowiada jak najdłużej na jednym wydechu zgłoski i głoski: wiu, sz, ćsi i oddziela zgłoski: szu, bzy.


„Psotny wiatr”


Ledwie wietrzyk zbudził się,
Już figlować mu się chce.
Pofrunął do góry.
Porozganiał chmury:
Wiu, wiu, wiu. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )

Przeleciał nad lasem.
Narobił hałasu:
Szu, szu, szu ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
Zbudził małe pszczoły.
W ulach kolorowych.
Bzy, bzy, bzy. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )

Sfrunął na podwórko.
Liście zebrał w kółko:
Sz, sz, sz, sz. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )

Gdzieś pod płotem sobie siadł.
Ziewnął, zasnął, ucichł świat:

Ćsi, ćsi, ćsi, ćsi. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )

 

3.”Słoneczne promyki”- ćwiczenia graficzne.


Potrzebne będą: kartki lub kartony, żółty flamaster, żółta kredka.
Rodzic rysuje na kartonie słońce- wokół koła kreśli promyki: naprzemiennie linie proste i faliste. Następnie dziecko rysuje takie samo słońce i koloruje koło.

 

4. Słuchanie wiersza W. Fabera „Burza”. Poszerzanie wiedzy nt. bezpiecznego zachowania w czasie burzy.

 

„Burza”


Potrąciło chmurkę
ogromne chmurzysko:
-Zejdź mi z drogi, miła,
nie podchodź tak blisko!

Wtedy mała chmurka
zapłakała deszczem:
-Zostaw mnie w spokoju,
To jest moje miejsce.

Wielka chmura gromem
grozi małej chmurze:
- Gdy przychodzę dołem,
zostań sobie w górze!
Mała chmurka na to
za inne się chowa:
kłótnie, błyskawice,
pogoda deszczowa!

Rodzic po przeczytaniu wiersza zadaje dziecku pytania:
- Dlaczego mała chmurka zapłakała?


- Czym groziła małej chmurce duża chmura?
- Co wyniknęło z ich kłótni?
- Czy widziałaś/ widziałeś kiedyś burzę?
- Co wtedy widać na niebie?
- Co słychać?
- Co działo się na dworze ?


Rodzic przedstawia dziecku zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy:


1.Poza domem:
- trzeba szybko wejść do najbliższego budynku: domu, sklepu…albo samochodu,
- nie wolno chować się pod drzewami,
- nie wolno dotykać metalowych przedmiotów, np. ogrodzeń, słupów,
- w miejscu, gdzie nie ma wysokich budynków, drzew, takich jak łąka, trzeba ukucnąć.

2. W domu:
- trzeba zamknąć drzwi, okna i bawić się z daleka od okien,
- nie wolno rozmawiać prze telefon.

 

5.„Tworzymy tęczę”- zabawy plastyczne.


Potrzebne będą: szablon z łukiem tęczy podzielony na 7 pasków, pastele olejne lub kredki drewniane, kartki A3, klej .

Dziecko dostaje niepokolorowany łuk tęczy podzielony na 7 pasków. Próbuje nazwać wszystkie kolory widoczne na obrazku - 7 kolorów tęczy. Po określeniu nazw kolorów dziecko zamalowuje pasy tęczy- każdy pas na inny kolor. Dziecko przykleja swoją tęczę na kartce A3. Dorysowuje na kartce słońce i deszcz- które są potrzebne, aby na niebie pojawiła się tęcza.

 

6. „W kolorach tęczy”-zabawa słowna.


Do zabawy potrzebna będzie piłka.


Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic turla piłkę do dziecka i wypowiada jeden z kolorów tęczy, a dziecko podaje wyraz, który kojarzy mu się z tą barwą, np.:

 

- kolor czerwony: truskawka, pomidor, serce,
- kolor pomarańczowy: pomarańcza, marchewka,
- kolor żółty: słońce, banan, cytryna,
- kolor zielony: kapusta, sałata, trawa,
- kolor niebieski: woda, niezapominajka.
- kolor fioletowy: śliwki , winogrona.