Dzieci lubią sie bawić

1.„ Klęknij na kolanko”- zabawa ruchowa z piłką na świeżym powietrzu dla całej Rodziny.


Członkowie Rodziny ustawiają się w kole. W środku koła stoi Mama lub Tata. Rodzic rzuca piłkę do każdej z osób biorących udział w zabawie- kto złapie, odrzuca ją do Osoby stojącej w środku. Komu nie uda się złapać piłki klęka na kolanko. Jeżeli w drugiej kolejce złapie piłkę-wstaje, jeśli nie – przyklęka na 2 kolanka.

 

2.„Układamy figury geometryczne” – zabawy matematyczne. Porządkowanie figur od najmniejszej do największej lub odwrotnie.

Potrzebne będą: zestaw 6 kartoników tego samego koloru i kształtu ( prostokąty, trójkąty, koła ) różniących się wymiarami. Można je wyciąć z dowolnego rodzaju papieru dostępnego w domu (wybór kolorystki - dowolny).

Rodzic przygotowuje dla dziecka zestaw 6 kartoników różniących się wymiarami. Kartoniki w 1 zestawie są tego samego kształtu i tego samego koloru, różnią się tylko wielkością, np. :


- w jednym zestawie kwadraty : najmniejszy ma bok długości 3 cm, a każdy następny ma bok o 2 cm dłuższy od poprzedniego,


- w 2 zestawie kółka: najmniejsze ma średnicę 3 cm, a każde następne ma średnicę o 2 cm dłuższą od poprzedniego,


- w 3 zestawie trójkąty równoboczne: najmniejszy ma bok długości 3 cm, a każdy następny ma bok o 2 cm dłuższy od poprzedniego,


- w 4 zestawie trójkąty prostokąty: najmniejszy ma wymiary 3 cm na 5 cm, a każdy następny ma boki o 2 cm dłuższe od poprzedniego,


- w 5 zestawie trójkąty prostokątne i równoramienne : najmniejszy ma przyprostokątne długości 3 cm, a każdy następny ma przyprostokątne o 2 cm dłuższe.


Dziecko dostaje swój zestaw kartoników i ma je ułożyć w serię od najmniejszego do największego. Po wykonaniu zadania dziecko wykonuje zadanie odwrotnie, układa tym razem kartoniki od największego do najmniejszego. Rodzic może dowolnie formułować kolejne zadnia dla dziecka. Kartoniki mogą służyć do zabaw matematycznych ,a następnie być wykorzystane do zrobienia pracy plastycznej.

 

3. „O prawach dziecka”- słuchani wiersza M. Brykczyńskiego. Poznanie podstawowych praw dziecka.

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 

Rodzic po przeczytaniu wiersza zadaje dziecku pytania:


- Kim jest dziecko?
- Kto napisał prawa dzieci?
- O jakich prawach dzieci jest mowa w wierszu?