Lato tuż, tuż...
1.„Zabawa piesków na łące”- zabawa z czworakowaniem.
Dziecko- piesek chodzi na czworakach. Na hasło: Pieski chodzą po wysokiej trawie!- dziecko unosi wysoko ręce i nogi podczas czworakowania. Na hasło: Pieski gonią motylka! – biegnie ostrożnie. Na hasło: Pieski tarzają się po trawie!- dziecko w leżeniu na plecach porusza rękami i nogami.
2. „Psotny wiatr”- ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wiersza Joanny Wasilewskiej.
Dziecko wypowiada jak najdłużej na jednym wydechu zgłoski i głoski: wiu, sz, ćsi i oddziela zgłoski: szu, bzy.
„Psotny wiatr”
Ledwie wietrzyk zbudził się,
Już figlować mu się chce.
Pofrunął do góry.
Porozganiał chmury:
Wiu, wiu, wiu. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
Przeleciał nad lasem.
Narobił hałasu:
Szu, szu, szu ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
Zbudził małe pszczoły.
W ulach kolorowych.
Bzy, bzy, bzy. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
Sfrunął na podwórko.
Liście zebrał w kółko:
Sz, sz, sz, sz. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
Gdzieś pod płotem sobie siadł.
Ziewnął, zasnął, ucichł świat:
Ćsi, ćsi, ćsi, ćsi. ( Dziecko powtarza głośno onomatopeję )
3.”Słoneczne promyki”- ćwiczenia graficzne.
Potrzebne będą: kartki lub kartony, żółty flamaster, żółta kredka.
Rodzic rysuje na kartonie słońce- wokół koła kreśli promyki: naprzemiennie linie proste i faliste. Następnie dziecko rysuje takie samo słońce i koloruje koło.
4. Słuchanie wiersza W. Fabera „Burza”. Poszerzanie wiedzy nt. bezpiecznego zachowania w czasie burzy.
„Burza”
Potrąciło chmurkę
ogromne chmurzysko:
-Zejdź mi z drogi, miła,
nie podchodź tak blisko!
Wtedy mała chmurka
zapłakała deszczem:
-Zostaw mnie w spokoju,
To jest moje miejsce.
Wielka chmura gromem
grozi małej chmurze:
- Gdy przychodzę dołem,
zostań sobie w górze!
Mała chmurka na to
za inne się chowa:
kłótnie, błyskawice,
pogoda deszczowa!
Rodzic po przeczytaniu wiersza zadaje dziecku pytania:
- Dlaczego mała chmurka zapłakała?
- Czym groziła małej chmurce duża chmura?
- Co wyniknęło z ich kłótni?
- Czy widziałaś/ widziałeś kiedyś burzę?
- Co wtedy widać na niebie?
- Co słychać?
- Co działo się na dworze ?
Rodzic przedstawia dziecku zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy:
1.Poza domem:
- trzeba szybko wejść do najbliższego budynku: domu, sklepu…albo samochodu,
- nie wolno chować się pod drzewami,
- nie wolno dotykać metalowych przedmiotów, np. ogrodzeń, słupów,
- w miejscu, gdzie nie ma wysokich budynków, drzew, takich jak łąka, trzeba ukucnąć.
2. W domu:
- trzeba zamknąć drzwi, okna i bawić się z daleka od okien,
- nie wolno rozmawiać prze telefon.
5.„Tworzymy tęczę”- zabawy plastyczne.
Potrzebne będą: szablon z łukiem tęczy podzielony na 7 pasków, pastele olejne lub kredki drewniane, kartki A3, klej .
Dziecko dostaje niepokolorowany łuk tęczy podzielony na 7 pasków. Próbuje nazwać wszystkie kolory widoczne na obrazku - 7 kolorów tęczy. Po określeniu nazw kolorów dziecko zamalowuje pasy tęczy- każdy pas na inny kolor. Dziecko przykleja swoją tęczę na kartce A3. Dorysowuje na kartce słońce i deszcz- które są potrzebne, aby na niebie pojawiła się tęcza.
6. „W kolorach tęczy”-zabawa słowna.
Do zabawy potrzebna będzie piłka.
Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic turla piłkę do dziecka i wypowiada jeden z kolorów tęczy, a dziecko podaje wyraz, który kojarzy mu się z tą barwą, np.:
- kolor czerwony: truskawka, pomidor, serce,
- kolor pomarańczowy: pomarańcza, marchewka,
- kolor żółty: słońce, banan, cytryna,
- kolor zielony: kapusta, sałata, trawa,
- kolor niebieski: woda, niezapominajka.
- kolor fioletowy: śliwki , winogrona.